"Visitekaartjes zijn écht verleden tijd, alles is tegenwoordig toch digitaal?" Je hoort dit waarschijnlijk snel zodra je vertelt dat je deze wil laten maken. Het is zo, in de digitale wereld van nu denk je niet direct aan drukwerk, laat staan een "ouderwets" visitekaartje. Heeft deze digitale wereld echt het drukwerk en dus het visitekaartje verleden tijd gemaakt?
Stel je even voor, je staat voor de trein te wachten en je komt een oude bekende tegen van de middelbare school. Het standaard gesprekje over jullie huidige werkzaamheden volgt natuurlijk en jij vertelt enthousiast dat je je eigen onderneming runt. Je gesprekspartner geeft aan dat het bedrijf waar hij werkt nou net op zoek is naar een ... *jouw expertise*. Hij zoekt snel naar pen en papier en jij baalt van je lege telefoon. In dit geval kom je goed voorbereid en professioneel over wanneer je in een paar tellen een visitekaartje uit je tas tovert.
Een visitekaartje is meer dan alleen een kaartje met jouw standaard contactgegevens. Het is een verlengstuk van jouw totale presentatie. Als je het goed doet, maak je van je visitekaartje meer dan een papiertje dat in de prullenbak belandt. Het is dus naast het hebben van visitekaartjes, heel belangrijk hóe deze kaartjes jouw presentatie en bedrijf weergeven.
1. Kies het juiste formaat
Je hebt veel opties om te kiezen in vormen en formaten voor het kaartje. Hiervoor geldt: de standaard is het best. Ondanks dat je hierin ook uniek kunt zijn, is het altijd nog voor de ontvanger en jouzelf het meest praktisch om het kaartje in een portemonnee of telefoonhoesje te kunnen bewaren.
2. Kies het juiste materiaal
Ehm, ik wil gewoon mijn kaartje op papier? Wist je dat er wel 100 soorten papier zijn? Met elk type papier krijg je een bepaalde uitstraling. Gerecycled, gebleekt, karton of een gekleurd papier. Ook maakt de dikte van het papier een groot verschil, een wat dikker papier zal minder snel kreuken en dus professioneler overkomen.
3. Laat in beeld of tekst zien wat je doet
Jouw contactgegevens zijn altijd essentieel op het visitekaartje. Maar waarom zou je niet optimaal gebruik maken van de ruimte? Laat in een foto, een kleine illustratie of geschreven tekst zien wat jij te bieden hebt. Zie het visitekaartje echt als een kleine pitch om jouw gesprekspartner te prikkelen zonder dat je hoeft te praten. Hier is immers niet altijd tijd voor!
4. Duurzaam
Velen kennen de kortingen voor als je in één keer een grote oplage bestelt. Hier kies ik als ontwerper nooit voor. Denk van te voren goed na hoeveel je er ongeveer denkt nodig te hebben. Kom je toch iets tekort? Dan kan je altijd een oplage nabestellen. Je kunt natuurlijk voor een type papier kiezen dat gerecycled is, heel goed dat deze mogelijkheden er zijn. Echter is het letten op de oplage nog altijd de beste manier om grondstoffen en energie te besparen.
Dus, zijn visitekaartjes in 2022 echt verleden tijd? Zeker niet! Denk goed na over wat jij met de kaartjes wilt uitstralen en overbrengen.